یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۰۴

نظريه‏ى حاجى سبزوارى

دانلود پايان نامه، مقاله و پروژه

نظريه‏ى حاجى سبزوارى

۱ بازديد

مرحوم حاجى سبزوارى؛ صاحب منظومه‏ى حكمت، در حاشيه بر اسفار به گونه‏اى ديگر به اين اختلاف دامن زده و ابداعى بى‏اساس را براى تبرئه‏ى عارفان طرح نموده است.

وى مى‏فرمايد: «ميان خلود در آتش و دوزخ و عذاب تفاوت است. آن‏چه در ديانت اسلام مسلّم و اجماعى مى‏باشد، تنها همان خلود در آتش و دوزخ است؛ ولى عذاب و سختى دايمى و ابدى مورد اتفاق و ضرورى نيست و مى‏شود تمامى كافران و معاندان در آتش دوزخ باشند و عذابى در كار نباشد».

مرحوم حاجى مى‏گويد: «اين امر نظرى است و انكار آن موجب كفر قايل آن نمى‏شود؛ زيرا آن‏چه را كه ضرورى است كسى انكار نمى‏كند و چيزى كه مورد انكار قرار مى‏گيرد هرگز ضرورى نمى‏باشد.» نظر وى در اين گفته به شيخ است كه مى‏گويد: اگر آتش و دوزخ به‏طور ابدى باشد، عذاب و سختى آن دايمى نمى‏باشد.

آن‏چه نسبت به بيان مرحوم حاجى سبزوارى بايد گفت اين است كه ايشان تفكيك و جدايى ميان آتش و عذاب را تنها به تبع اعتقاد محى‏الدين و صدرا قايل گرديده است، وگرنه علّت ديگرى ندارد؛ زيرا چنين تفكيك و جدايى ميان عذاب و آتش جز توهّم ثبوتى و ذهنى دليلى بر اثبات ندارد و آيا براى چنين تفكيكى جز استحسانات شيخ و ديگران، مناط مشخّص ديگرى مى‏باشد، گذشته از آن كه تمامى مدارك بر وحدت خلود و عذاب و آتش حكايت دارد و انعكاس آن تنها تصورى ذهنى است و مثبتى را همراه ندارد.

پس چنين جدايى ميان آتش و عذاب مناط و مأخذى درست و اثباتىندارد و تنها صرف توهم ذهنى براى تبرئه‏ى شيخ و يا دور داشتن ايشان از چماق‏هاى تكفير اين و آن است و شيخ نيز اين امر را مى‏دانسته كه مى‏فرمايد: «اگر اجماعى در كار باشد، عذابى نيست...» كه در واقع، وى چندان به اجماع اهميتى نمى‏دهد و آن را ثابت نمى‏داند؛ اگرچه قدرت انكار آن را در خود نمى‏بيند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد