سه شنبه ۰۷ مرداد ۰۴

بررسي نگرش دبيران و دانش اموزان دختر مقطع متوسطه نسبت به اجراي طرح لباس متحدالشكل در شهرستان نيشابور

۹ بازديد

فايل ورد قابل ويرايش

پايان نامه حجاب

لينك دانلود:


بررسي نگرش دبيران و دانش اموزان دختر مقطع متوسطه نسبت به اجراي طرح لباس متحدالشكل در شهرستان نيشابور

مقدمه :
انسان خليفه الله در زمين مي باشد، از آنچه خداوند به عنوان امانت در اختيار انسان قرار داده است، فطرت اوست كه نيازهاي اساسي انسان را در بر دارد. از جمله نيازهاي انسان كه در روانشناسي و علوم اجتماعي مورد بحث قرار گرفته است نياز زيبادوستي انسان است.
در عصر حاضر كه جهانيان در تلاشند در عرصه ي تعليم و تربيت بهترين نسل را به دنيا عرضه كنند و بسياري ديگر نيز در تلاشند فرهنگ هاي ديگر را مسخ و فرهنگ  و تمدن خود را بر جهان مسلط سازند و به عبارتي ديگر در اين عرصه كه تهاجم فرهنگي بيداد مي كند و استعمارگران در هر حال كوشش هاي بي ثمري داشته و نتوانسته اند مستعمرات از دست رفته ي خود را بازيابند، دست به تلاش هاي جديد مي زنند تا اذهان جوانان و نوجوانان را به سوي خود و جلوه هاي كاذبشان جذب كنند.
يكي از مقاصد استعمار فرهنگي در كشورهاي استعمارزده و از جمله در كشور ما ايجاد انحراف در بين جوانان مي باشد كه از طريق نفوذ در تار و پود افكار، عادات، آداب و رسوم زندگي ملت هاي تحت سلطه و بخصوص قشر جوان سعي مي كنند تا جامعه را از اندرون در جهت مطلوب خويش پيش ببرند و فرهنگ اصيل آن ها را با انواع دسيسه ها و طراحي ها و هزاران حيله از دست آنان بگيرند و فرهنگ خاص خود را جايگزين آن نمايند تا بتوانند اين قشر را به زير سلطه ي فرهنگي خويش درآورند. از جمله مسائلي كه در پايه هاي فرهنگي اصيل يك ملت مي تواند مؤثر باشد، سبك پوشش آن ملت است كه اين موضوع خود در جامعه ي ما چشمگير است. (غلامعلي حداد عادل، 1372، ص 7)
در مسئله ي پوشش بايد فرهنگ ايراني و اسلامي احيا شود و نوجوانان و جوانان كه سازندگان آينده كشور هستند باعث جاودان ماندن عقايد ايراني و اسلامي باشند. نياز به نوجويي و نوخواهي در كودك و نوجوان كاملاً مشهود است و ايشان براي ابراز شخصيت و جلب توجه دست به هر كاري مي زنند كه گاهي در همه جا و مخصوصاً محيط مدرسه مناسب نيست. وظيفه ي اولياي مدرسه است كه بهترين الگوي انساني را ترويج دهند و براي آن راه هاي مختلفي وجود دارد.
انسان اسلام خود را شريف تر از آن مي داند كه به جسمش شناخته شود و وظيفه ي خود را خطيرتر از آن مي بيند كه تنها به بدن نمايي و آرايش جسم بپردازد.
انسان، در همه ي بينش هاي معنوي و از جمله در اسلام، براي آن لباس به تن نمي كند كه تن را عرضه كند، بلكه لباس مي پوشد تا خود را بپوشد. لباس براي او يك حريم است. به منزله ي ديوار دژي است كه تن را از دستبرد محفوظ مي دارد و كرامت او را حفظ مي كند.
لباس براي آن است كه تحريك جنسي را كم كند، نه آنكه بر قدرت تحريك بيفزايد. لباس «پوست دوم» انسان نيست بلكه «خانه ي اول» اوست.
انسان اسلام، كمال خود را در آن نمي بيند كه تن خويش را چون كالايي تزيين كند و به راه اندازد و بفروشد، بلكه به جاي آنكه تن خود را به خلق بفروشد، جان خود را به خداي خويش مي فروشد.
برپايه ي همين رابطه ي تنگاتنگ فرهنگ و لباس است كه مي گوييم: لباسي بايد بر تن نمود، كه نمودار فرهنگ و بينش ما باشد و در تناسب و هماهنگي كامل با اعتقاد و ايمانمان. لباسي كه نمايشگر استقلال فرهنگي ما و مظهر وفاداري و سرسپردگي ما به عقيده و آرمانمان و پرچم حرّيت و آزادگي مان باشد. (ستار هدايتخواه، 1375، ص 15 و 16)
در اين پژوهش سعي مي شود با توجه به محدوديت ها نگرش دبيران و دانش آموزان آن ها نسبت به اجراي طرح لباس متحد الشكل در مدارس متوسطه مورد بررسي قرار گيرد تا با اجراي اين طرح در مدارس و ناديده گرفتن تفاوت هاي طبقاتي، مدارس جبهه ي مبارزه با تهاجم فرهنگي و پيشبرد دانش آموزان در جهت اهداف آنان و همچنين اهداف نظام آموزش و پرورش باشد.

فهرست مطالب :
فصل اول
مقدمه     1  
بيان مسئله     3
اهميت و ضرورت مسئله پژوهش     5
اهداف پژوهش     8
فرضيه هاي پژوهش     9
نامگذاري متغيرهاي موجود در فرضيه و انواع آن     10
متغيرهاي تعديل كننده     11
تعاريف نظري و عملياتي متغيرهاي فرضيه     12
فصل دوم 
ادبيات تحقيق (پيشينه تحقيق)
پيشينه نظري
مقدمه     18
فلسفه و ضرورتهاي پوشش و حجاب اسلامي     19
پوشش اوليه ادم و حوا     28
كلاهي كه غربيها سر ما گذاشتند     29
مدل و شكل پوشاك     31
آثار سوء و خطرات بي حجابي از ديدگاه پزشكي     33
ابتذال در پوشش و مد پرستي ضرورتي براي ادامه حيات غرب     34
علل و عوامل بي حجابي و ابتذال در پوشش     35
رنگ پوشاك     37
لباس متحد الشكل     38
پيشينه عملي 
تحقيقات انجام شده     39
1.     39
2.     41
3.     43
4.     45
5.     47
فصل سوم 
روش تحقيق 
مقدمه     50
روش تحقيق و علت استفاده از آن     51
معرفي جامعه    52
معرفي نمونه و تعيين روش نمونه برداري     53
معرفي ابزار پژوهش و تعيين روايي و پايايي ابزار     54
ضميمه 
پرسشنامه مربوط به دانش آموزان     56
پرسشنامه دبيران     59
فهرست منابع     69
فهرست منابع اينترنتي     64



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد